اشتراک پیامبران و اهل بیت(ع) و صوفیّه در عمل به سنّت الهی پشمینه پوشی(19)

روایاتى در دست است که ثابت مى ‏کند قائم آل محمد هم در راستاى "سنت پشمینه پوشى" اجداد مطهر خویش، در حالى که لباسى پشمین برتن دارند ظهور مى‏ فرمایند.به یک نمونه اشاره می کنیم :

حماد بن عثمان روایت کرده است : «کنت حاضرا عند أبى عبداللّه‏ علیه ‏السلام إذا قال له رجل: اصلحک اللّه‏، ذکرت أن على بن ابیطالب علیه‏ السلام کان "یلبس الخشن" ، یلبس القمیص باربعة دراهم و ما أشبه ذلک.و نری علیک اللباس الجید.قال: فقال له: إن على بن أبى طالب "کان یلبس ذلک» فى زمان لا ینکر و لو لبس مثل ذلک الیوم لشهر به.فخیر لباس کل زمان، لباس أهله. غیر أن قائمنا إذا قام لبس لباس على و سار بسیرته.»(1)

 

«من نزد امام  صادق علیه ‏السلام نشسته بودم که مردى به او گفت: خدا شایسته‏ ات بدارد.مى‏ گفتى على بن ابیطالب علیه‏ السلام "لباس زبر و آزار دهنده" و پیراهنى چهار درهمى و نظایر آن به تن مى‏ کرد.در حالى که ما لباسى نیکو بر تن تو مى ‏بینیم. حماد مى‏ گوید: (امام) به او پاسخ داد: على بن ابى طالب آن لباس‏ ها را در زمان ه‏اىی مى‏ پوشید که پوشیدن چنان لباس هایى عیب شمرده نمى‏ شد. و اگر در چنین زمان ه‏اىی، چنان لباسى مى‏ پوشید انگشت نماى خلق مى ‏شد. در حالى که بهترین لباس هر زمان، لباس مردم اهل آن زمان است. جز آن که قائم ما وقتى قیام کند لباس (زبر و خشن و آزار دهنده) على را بر تن خواهد کرد، و بر سنت و سیره او خواهد بود.» 
در این روایت شریف از کلام امام صادق علیه ‏السلام استفاده مى ‏شود که «پشمینه پوشى» در عصر رسول اکرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله ‏وسلم و على علیه ‏السلام رایج بوده، و به همین جهت، عیب شمرده نمى ‏شده است. اما به مرور و در اثرسیاست‏ هاى غلط خلفاى بنى امیه، مسلمانان به تدریج از سنت ‏هاى نبوى و علوى فاصله گرفته، و دیگر آن سنت ‏ها را عیب مى ‏شمرده‏ اند. و به همین دلیل بوده است که ائمه پس از على و حسن علیهما السلام به صورت پنهانى سنت «پشمینه پوشى» را تداوم مى‏ بخشیده ‏اند.
در هر حال با مطالبى که عرضه شد، این مطلب به اثبات رسید که «پشمینه پوشى» یکى از حلقه ‏هایی است که پیوند و اتصال "صوفیه حقه" را به ائمه اطهار علیهم ‏السلام و شاگردى آنان را نزد ایشان علیه‏م السلام محرز و حتمى مى‏ سازد. شاید در فرصت‏ هاى آینده تمامى روایات مربوط به «پشمینه پوشى» ائمه اطهار علیهم ‏السلام را به صورتى مستقل بر روى وبلاگ خود قرار بدهم.
                         ---------------------------------------
1. کافى / ج 6 / ص 444 / ح 15
  
نویسنده : علیرضا عرب ; ساعت ٦:٥٢ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٠ خرداد ،۱۳٩۱