اشتراک پیامبران و اهل بیت(ع) و صوفیّه در عمل به سنّت الهی پشمینه پوشی(18)

«روى أن الرضا علیه‏ السلام لبس الخز فوق "الصوف". فقال له بعض جهلة الصوفیة لما رأى علیه ثیاب الخز: کیف تزعم أنک من أهل الزهد و أنت على ما نراه من التنعم بلباس الخز؟ انکشف علیه ‏السلام عما تحته فرأوا تحته "ثیاب الصوف". فقال: هذا لله‏ و هذا للناس.»(1)

«روایت شده است که رضا علیه ‏السلام بر "جامه پشمین" خود، لباسى از جنس خز مى ‏پوشید. بعضى از صوفیه که از جهله ایشان بودند، وقتى لباس خزین را بر تن او دیدند به او گفتند: چگونه گمان مى ‏کنى که از زاهدان هستى، در حالى که ما تو را بهره ‏مند از لباس خزین مى ‏بینیم. (حضرت) لباس خزین خود را کنار زدند، و آنان "جامه پشمین" را در زیر آن دیدند. پس به آنان فرمودند: این (جامه پشمین) را براى خدا واین (لباس خزین) را براى مردم به تن کرده ‏ام.»
و بدینسان «پشمینه پوشى»را عملى در راستاى جلب رضایت الهى معرفى مى‏ فرمایند. از این روایت و روایات مشابه استفاده مى‏ شود که تقسیم بندى صوفیه به: صوفیه حقه و صوفیه جهله، از همان عصر ائمه اطهار علیهم ‏السلام آغاز شده است. صوفیه حقه کسانى بوده ‏اند که تحت امر امام زمان خویش به طى طریقت ، بر میزان شریعت مى پرداخته ‏اند و هنوز نیز چنین است. و صوفیه جهله نیز کسانى بوده ‏اند که یا شریعت مصطفوى را تعطیل مى‏کرده ‏اند و یا در مقابل امام زمان و انسان کامل عصرخویش مى ‏ایستاده ‏اند و هنوز هم چنین است.
                            ------------------------------------
1. بحارالانوار/ ج 83 / ص 222 / ح 8
  
نویسنده : علیرضا عرب ; ساعت ٦:٤٩ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٠ خرداد ،۱۳٩۱